Monday, October 28, 2013

Gus Deloof and his Music op een naoorlogse Victoryplaat

Spelen zoals Gus Deloof: In de vooroorlogse jaren een gekende uitdrukking in Belgische jazzmiddens ( Uitspraak: Jack de Graef)
Een praatje bij een (78-toeren) plaatje .... 
Hans Koert

Ik redde haar uit de goot en nam haar mee naar huis – een dakloze, een wees, op zoek naar een thuis ..... naar een slaapplaats in een kartonnen doos op zolder - Ze had zich op de rommelmarkt verstopt in een bananendoos vol lp's - Alle Dertien Goed; een ordinaire naoorlogse schellak 78-toeren grammofoonplaat, op het punt weggegooid te worden, een plaat, die vragen opriep. Het label Victory kwam me niet bekend voor, maar de naam van het orkest en de zanger die op het label genoemd werden wel: Gus Deloof and his Music met  ...... Vocal by Lammy van den Hout; een Belgisch orkest en een Brabantse zanger .....  

TO EACH HIS OWN 5062/2 GUS DELOOF and his Music - (Vocal by Lammy Van den Hout) Victory 9092 (met: Gus Deloof (tp) - Raoul Faisant (ts) - Toots Thielemans (g) - José Fonteyn (p) - Bill Raymond (b) - Christian Serluppens (dm) (Collectie Hans Koert) 

Op de plaat, die het label Victory draagt, twee nummers namelijk My Melody, een compositie van de bandleider en To Each His Own, een nummer uit de gelijknamige Paramountfilm met Olivia de Havilland in de hoofdrol, die in ons land uitgekomen was als Het moederhart spreekt – een titel die nu geen volle zalen meer zou trekken, vermoed ik en die nogal wat stof deed opwaaien in de VS omdat er gesproken werd over abortus.
De plaat is uitgebracht in de zomer van 1946 op het Belgische Victorylabel, dat opgericht werd door Jacques Klüger en Felix Faecq in de zomer van 1944.

Gus Deloof and his Music (1946) (zangeres Dorothy Carless is niet op de plaat te horen) (bron: Jazz in Little Belgium - De collectie Robert Pernet)

Ze startten een muziekuitgeverij aan de Rue de la Madeleine in Brussel en op hun Victorylabel verschenen opnamen van o.a. Ray Ventura en Henry Salvador.  De eerste Victoryplaat waar Gus op de horen was, dateert van begin december 1944 en zijn band kreeg op het label de toevoeging …. Gus Deloof and his Music from the “Victory Club” Brussels, de club waar hij in die dagen speelde. Brussel was in die dagen, op muziekgebied, the place to be, mede doordat de stad veel Amerikaanse militairen huisvestte, de zgn. G.I.'s die hier uitgingen en hun dollars lieten rollen. Eén van de bekendste clubs uit die tijd, was Le Boeuf sur le Toit bij de Namense Poort, waar o.a. Jean Omer en Jean Robert optraden.


De plaat, die op mijn grammofoon ligt, werd, volgens Robert Pernet, opgenomen tijdens een plaatopname in Brussel na mei 1947, waarbij vier nummers werden vastgelegd:  My Melody - To Each His Own – Lucky Be Bop (een titel die verwijst naar de nieuwe muziek?) en Tea For Two. Gus Deloof had in de jaren ervoor al zijn sporen in de muziek verdiend …, al werd het feit dat hij tijdens de oorlog doorgespeeld had, hem niet in dank afgenomen. 
Gus Deloof
in het orkest van
Ray Ventura (1937)
Geboren in Brussel in 1909 ( hij was dus toen de plaatopname gemaakt werd, 37 jaar) kan Gus Deloof gerekend worden tot de jazzpioniers van België. Zijn eerste opnamen dateren uit 1930 met het Duitse orkest van Bernard Ette en in 1931 maakte hij al opnamen onder eigen naam in een band waar o.a. Jean Omer en Jean Robert speelde. In de jaren dertig speelde hij o.a. bij Philippe Brun, Ray Ventura en Fud Candrix, maar ook bij The Hot Club de France. Hij werd gewaardeerd door zijn trompetspel, met name op gestopte trompet ………… In het boek "De Swingperiode (1935 - 1947) omschrijft Jack De Graef het als volgt:  Gus Deloof, wiens "virtuositeit en zeldzame sonoriteit, vooral opgestopte trompet, leidde tot een gekende uitdrukking in Belgische jazzmiddens "Spelen als Gus Deloof".

Lammy van den Hout

Het nummer op de B-kant, To Each His Own is de minst interessante van de twee. Een ietwat zoetsappige melodie, die ik kende van een uitvoering van The Inkspots  en de zang van Lammy van den Hout, oorspronkelijk uit Tilburg, kan daar weinig aan veranderen.  Tijdens de oorlog had hij gezongen bij het orkest van Gene Dersin en ten tijde van deze Gus Deloof opnamen werd hij o.a. vastgelegd op het Rhythmelabel met het orkest van Ernst van’t Hoff en op één Decca plaatje met The Rambers. Dankzij de vrede was er weer werk genoeg ......

MY MELODY 5061/2 GUS DELOOF and his Music - (Vocal by Lammy Van den Hout) Victory 9092 (met: Gus Deloof (tp) - Raoul Faisant (ts) - Toots Thielemans (g) - José Fonteyn (p) - Bill Raymond (b) - Christian Serluppens (dm) (Collectuie Hans Koert)

Het nummer op de A kant, My Melody, is deels een eigen compositie van Gus en klinkt me heel water beter in de oren.  Het opent met een intro op piano ( Jose Fonteyn, die ook onder zijn Franse naam bekend is als schrijver van filmmuziek: Jossé Fontaine) en gitaar en die maten worden gespeeld door een nog jonge, 24-jarige Jean Toots Thielemans. Toots kreeg belangstelling voor jazz toen hij nog op de Brusselse Universiteit zat en kocht op zijn zeventiende een mondharmonica, maar bekwaamde zich ook op de gitaar.

Jean "Toots" Thielemans (hier op mondharmonica) 

Hij wordt na de oorlog beroeps en speelt in bands als die van Robert De Kers, met wie hij in februari 1946 zijn eerste opnamen maakt voor een filmcartoon Modern Mood.  Met het orkest van Rudy van Eycken ( = Rud Wharton and his Band)  neemt hij een aantal medleys op die uitkomen op het Omegalabel.   Velen zullen de stormachtige carrière van Toots kennen, die, na in Europa gespeeld te hebben met de grootten uit de Amerikaanse Jazz als Benny Goodman, Charlie Parker, Roy Eldridge,  Max Roach, Zoot Sims en George Shearing emigreert de sympathieke Belg midden jaren vijftig naar Amerika, om daar een indrukwekkende carrière op te bouwen ……. En nog steeds speelt Toots, in de negentig,  op podia overal ter wereld, al doet hij het nu (terecht) wat rustiger aan.
  • Een praatje bij een plaatje .....Wat één zo'n 67-jaar oude schellakplaat op kan rakelen ........................  Wie herinneringen heeft aan een specifieke jazzopname en die wil delen, denke maar eens aan Keep (it) Swinging blog - Wie weet wordt je bijdrage geplaatst.
Luister maar eens hoe Gus Deloof klonk, hier op gestopte trompet, in het nummer The Cossack Patrol, dat hij met his Music from the Victory Club Brussels een paar maanden eerder voor Victory opnam ( begin juli 1945) 


Met dank aan Martin van der Waals die dit mogelijk maakte en Erik Carrett voor zijn aanvullingen en suggesties.

Hans Koert
editor
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook ( group Keep it Swinging) of Twitter ( #keepitswinging) en / of vraag de gratis nieuwsbrief aan.

Een oude 78-toerenplaat uit die eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog: de naam van het label verwijst naar de periode van vrijheid die is aangebroken. Een plaatje met een verhaal .... :  Gus Deloof, trompettist, wiens "virtuositeit en zeldzame sonoriteit, vooral op gestopte trompet, leidde tot een gekende uitdrukking in Belgische jazzmiddens "Spelen als Gus Deloof". Een tijdsbeeld uit het naoorlogse Brussel ...... Keep (it) Swinging luisterde de plaat af en ontfutselde haar geheimen. .....  

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment