Tuesday, March 19, 2013

Hassenstein / Verwey Quartet: Rays Of Light

(foto: Jörg Detering)
 Jan Verwey en Christian Hassenstein lanceren nieuw album
 Tijdloze muziek
Hans Koert

Voor mij is hij één van die goed bewaarde geheimen in jazz-land … Jan Verwey: mondharmonicaspeler, die al decennia lang in de schaduw van de bekendste Belg allertijden, Jean Toots Thielemans, zijn chromatische mondharmonica bespeelt.
  • Ik hoorde Jan Verwey, nog niet eens zo lang geleden, voor het eerst op mondharmonica tijdens een afscheidsconcert van Hein Van de Geyn in Porgy en Bess (Terneuzen) ( september 2010), waar hij als gast een paar nummers meespeelde.   

Hassenstein/Verwey Quartet: Rays of light ( Djamtones DT1010)

 Samen met Christian Hassenstein verscheen onlangs zijn nieuwste cd, Rays of Light met het Hassenstein/Verwey Quartet, dat op donderdag 7 maart 2013 in Jazzclub Bethany’s in Amsterdam gepresenteerd werd.
Het Hassenstein/Verwey Quartet bestaat uit Jan Verwey op mondharmonica, Christian Hassenstein op gitaar, Ruud Ouwehand op bas en Franc auf dem Brinke op slagwerk.

Christian Hassenstein
 (foto: Jörg Detering) 

  • Christian Hassenstein komt oorspronkelijk uit Duitsland, maar woonde vele jaren in ons land. Hij studeerde gitaar aan de conservatoria van Graz  (Oostenrijk) en Hilversum en speelde o.a. met Ack van Rooyen en John Engels.  Hij woont nu weer in Duitsland, waar hij veelvuldig te horen is met zijn trio's.
Jan Verwey (foto: Jörg Detering) 
 Jan Verwey begon zijn muzikale carrière in de jaren vijftig in Zeeland, waar hij een trio vormde met Leen Zietse en Joop SalutaHij raakte geïnspireerd door de muziek van Miles Davis, Tom Harrell en Phil Woods  de cool jazz, bebop en hardbop, waar hij, zo vertelden hij me, nog steeds niet van los komt; hij was regelmatig te horen op de Nederlandse radio (o.a. met de Skymasters en het Metropole orkest). Jan koos uiteindelijk niet voor een professionele muzikale loopbaan, maar werd binnenhuisarchitect. Nu, gepensioneerd, kan hij zich weer wijden aan zijn oude liefde, de mondharmonica. Hij maakte een aantal bijzondere albums gewijd aan de muziek van o.a. Miles Davis en Thelonious Monk en een schitterende duo-album met Bert van den Brink, getiteld Standards & Other Pieces.
 

Hassenstein / Verwey Quartet (foto: Jan Tervooren)
 Ruud Ouwehand studeerde eveneens aan het Hilversums Conservatorium en speelde in de jaren negentig bij Armando en in de begeleidingsband van Soesja Citroen. Hij begeleidde grote namen als die van Chet Baker en Archie Shepp.  Hij is nu programmeur bij jazzclub De Tor in Enschede.
Franc auf dem Brinke is een slagwerker in hart en nieren. Geïnspireerd door de muziek van grote namen als Steely Dan, Miles Davis en Herbie Hancock is hij de ideale timekeeper voor deze groep. Hij is te horen met zijn kwartet, met The Extensionicers en met gitarist Christian Hassenstein.  

Christian Hassenstein (foto: Jan Tervooren)
De cd Rays of Light bevat elf titels, waarvan twee composities van Christian Hassenstein. De Braziliaanse muziek gespeeld in de jaren zestig door iconen als Antonio Carlos Jobim, Marcos Valle en Baden Powell inspireerden hem en dat hoor je in het titelstuk Raios de luz (Rays of Light) en Alma de bossa (Soul bossa).  Ook de compositie It Might As Well Be Spring, gecomponeerd door Richard Rodgers ademt die Braziliaanse sfeer.  My Foolish Heart begint met een fraai intro van Christian Hassenstein.
 
Hassenstein/Verwey Quartet (foto: Christiaan Hassenstein)

Twee nummers zette Jan eerder op de plaat: Israel, waarmee de plaat opent, werd eind jaren veertig door Miles Davis opgenomen en Jan speelde het ook samen met Bert van den Brink ( in Standards & Other Pieces); You Must Believe In Spring,  een andere klassieker uit de jaren veertig, zette Jan 20 jaar geleden al op zijn gelijknamige debuutplaat onder eigen naam: You Must Believe In Spring ( Timeless CD SJP 369).
  • Luister maar eens naar een fragment van het nummer Days of Wine and Roses (niet op de cd), dat het kwartet een paar jaar geleden speelde tijdens de Rheder Jazzabende  


Wie blijven steken is in zijn zoektocht naar  grote vertolkers van jazz op de mondharmonica bij Toots, moet hoognodig eens luisteren naar het verfijnde spel van Jan Verwey
Jan Verwey (foto: Jörg Detering)
Als je je ogen dicht doet, waan je je in de jaren vijftig in Birdland tijdens een concert van onze eigen Mat Mathews, weliswaar een accordeonist, maar qua klankkleur verrassend vergelijkbaar. De kracht van het kwartet van Christian en Jan zit hem vooral in de standards, die ze op een heerlijk relaxte manier uitvoeren – swingend en wars van elk effect, bevat deze cd stuk voor stuk juweeltjes, die alle hun wortels hebben in de bebop traditie van de jaren vijftig, zoals Joy Spring, dat door Clifford Brown in 1954 aan de groef werd toevertrouwd ………….. een schitterend nummer – één van de hoogtepunten van deze cd.

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief.

(foto: Jörg Detering)
Gitarist Christian Hassenstein en Jan Verwey op mondharmonica hebben met hun kwartet onlangs een  heerlijk swingend album gepresenteerd, getiteld Rays of light. Ruim tien nummers, voornamelijk standards, wisselen een aantal bossa novas af, gecomponeerd door Christian Hassenstein.  De cd Rays of Light van Jan Verwey en Christian Hassenstein  zal heel wat jazzfans weten te vinden .....  heerlijke tijdloze muziek!


 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment