Sunday, July 22, 2012

Real Western Music: Mijn eerste kennismaking




De proloog naar een bijzondere ontmoeting. 
Always "Yours-for-Keeps"..... (bron: foldertje Rare-Art's records)
 Patrick van Griethuysen
Een tijdje geleden publiceerde Patrick van Griethuysen zijn herinneringen aan een pakhuis vol oude platen in Johannesburg (Zuid-Afrika) in een bijdrage getiteld: Schatkamer voor verzamelaars. Deze keer een al even fantastisch verhaal over een gedreven verzamelaar: Stanley Floyd Kilarr. Vandaag de proloog. (Hans Koert)

Jaren geleden zat Gerard de Vries "hoog te paard" met zijn Country & Western programma op Veronica. Country en/of Western muziek: vaak eigenlijk eenvoudige deuntjes met een hoog "snik" gehalte, banjo, gitaar etc. Teksten die over verloren liefde gaan, over treinrampen en allerlei andere rampen en gebeurtenissen die meestal bij het kampvuur op de prairie werden bezongen. Bij De Vries kon je een country plaatje aanvragen of zelfs naar Hilversum komen om onder zijn leiding in het programma de platen af te kondigen. 
Portobello road ( RBKC Library archive )

In de winter van Den Haag naar Hilversum met mijn oude deux chevautje (zonder verwarming) was een avontuur dat je er wel voor over had, de voorruit bevroor zelfs aan de binnenkant van je eigen adem! Met het fenomeen C&W muziek was ik reeds bekend toen ik in 1968 per Puch brommer naar London trok om te gaan werken bij Foyles Bookstore op de Charing Cross Road; een kamer betrok ik bij Pakistanen nabij Portobello Road. Bij Foyles werden er soms door bezoekers folders achtergelaten met daarop de aankondigingen van muziekevenementen gehouden in pubs of andere gelegenheden.

  Foyles Bookshop (bron: Foyles: For the Love of Books, Across the Pond - Bethany Dixon)

Een van die folders trok direct mijn aandacht - een Country & Westernpub - die iedere vrijdag- en zaterdagsavond "live" muziek van Amerikaanse artiesten presenteerde. Okay, weliswaar artiesten die op hun retour waren en nog een beetje hun "gigs" in het Engelse pub circuit vertoonden. Enfin de muziek was okay maar tot mijn teleurstelling waren er verder geen interessante "jonge dames" alleen.

 (bron: Tuney Tunes (augustus 1947)

Op zo'n avond gedurende een optreden van Ernest Tubb (1914-1984) werd mijn aandacht getrokken door een stapeltje folders die hij kennelijk mee had gebracht en waarin verschillende Amerikaanse adverteerders hun platen te koop aanboden."Real Western Music, those Original Beverly Hillbillies" schreeuwde een middelgrote tekst mij toe met een adres in Klamath-Falls (Or) USA.
Hoe klonk Ernest Tubb in die tijd?  Luister naar een fragment van het nummer Drivin' Nails in my Coffin (1961)



 Na zes maanden in London zat mijn contract er op en was ik weer terug in Den Haag en dook het meegebrachte foldertje weer op. Het begin van een reeks merkwaardige ontwikkelingen.

Ernest Tubb, met verschillende andere musici, voor zijn Record Shop in Nashville eind jaren vijftig. Ernest Tubb is de derde van links. ( bron:  Country - The Muisc and the Musicians )

Inmiddels was ik nogal trots op mijn zojuist verworven kennis van de Engelse taal en besloot een brief te schrijven naar "Rare- Art's Records" Klamath Falls Oregon waarin ik de vraag stelde of ik die vier geadverteerde LP's van het foldertje kon kopen en laten opsturen.



Stanley Floyd Kilarr ( archief Patrick van Griethuysen)

Na een week of zes overhandigde de postbode mij een postpakket dat sterk aan de vorm van een LP deed denken. Met mooie postzegels uit Amerika en dat was heel bijzonder want zoiets was bij mij thuis nooit eerder voorgekomen. Stanley Floyd Kilarr was de naam van de afzender, een man die heel veel papier gebruikte om te schrijven. Kennelijk pakte hij zijn pen met een dikke stift in zijn rechter vuist en ging dan aan zijn schrijf-gang, acht regels op een A4 velletje meer gingen er heus niet op!

  (bron: Tuney Tunes (augustus 1947)

Hij schreef over de nummers en de artiesten die op de Lp's voorkwamen. Hij had de Lp's in eigen beheer uitgebracht. Het merendeel van de nummers had hij zelf geschreven in de jaren 1930. Een jarenlange correspondentie volgde over van-alles-en-nog-wat als het maar met Western muziek te maken had. Helaas, helaas door verschillende verhuizingen is de correspondentie met Stanley verloren gegaan. De LP's echter niet want die staan gelukkig nog in mijn kast!

Patrick van Griethuysen
keepswinging@live.nl
Facebook group: Keep (it) Swinging (inloggen)



Patrick van Griethuysen, platenverzamelaar en nieuwsgierig naar de muziek van toen, vertelt in Real Western Music: Mijn eerste kennismaking, over de tijd toen zijn fascinatie voor muziek en verzamelen begon - Trouw luisteraar van Gerard de Vries' radioprogramma's op radio Veronica, had hij tijdens een baantje in London in de pubs van Portobelo Road kennisgemaakt met Western Music, dat de opmaat zou worden tot en wel heel bijzonder contact met een al even bijzondere platenbaas Stanley Floyd Kilarr van Rar-Art's Records.
Retrospect Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment